Tytuł pozycji:
Modelowanie procesu eksploatacyjnego urządzeń sterowania ruchem kolejowym
Podstawowym przeznaczeniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa poruszających się pociągów po sieci kolejowej. Urządzenia srk pracują często w trudnych warunkach środowiskowych i są narażone na działanie zakłóceń zewnętrznych. Okoliczności te wymagają ciągłej analizy stanu systemu srk. Wraz z upływem czasu następuje pogarszanie się stanu technicznego systemu srk. Gdy jego stan techniczny nie jest zadawalający konieczne staje się jego obsługiwanie i odnowa jego stanu użytkowania. Racjonalna realizacja zadań eksploatacyjnych systemu srk pozwala na wprowadzenie do badań eksploatacyjnych metod modelowania matematycznego. Wykorzystując model matematyczny procesu eksploatacji możliwe jest prognozowanie wskaźników niezawodnościowych poszczególnych obiektów systemu sterowania ruchem kolejowym. Znajomość parametrów eksploatacyjnych powinna być wykorzystana przy podejmowaniu decyzji w procesie zarządzania eksploatacją urządzeń srk.
The basic purpose of railway traffic control devices is to ensure a high level of safety of moving trains on the railway network. The railway traffic control devices often work in difficult environmental conditions and are exposed to external interference. These circumstances require continuous analysis of the state of the railway traffic control system. With time, the system's technical condition deteriorates. When its technical condition is not satisfactory it is necessary to operate it and renew its state of use. The rational implementation of exploitation tasks of the railway traffic control system allows the introduction of mathematical modeling methods into exploitation tests. Using the mathematical model of the exploitation process of the railway traffic control system, it is possible to forecast e.g. reliability indicators of its individual objects. Knowledge of exploitation parameters should be used in making decisions in the process of managing the exploitation of the railway traffic control devices.