Tytuł pozycji:
Metodyka oceny odporności na zużycie zmodyfikowanych laserowo elementów silnika
Przedstawiono metodykę badań i oceny trwałości (odporności na zużycie) zmodyfikowanych laserowo elementów silnika samochodu Fiat 126p. Modyfikacja laserowa silnika polegała na wytworzeniu na elementach skojarzenia T-P-C mikrozasobników olejowych, zapewniających stały wpływ oleju na warunki tarcia w tym skojarzeniu. Dokonano wyboru metody badawczej zużycia podczas rozruchu silnika w niskiej temperaturze otoczenia. Scharakteryzowano stanowisko badawcze w komorze niskiej temperatury oraz warunki realizacji badań. Przedstawiono także wyniki badań wstępnych i wynikające z nich wnioski.
The research and evaluation method of durability (wear resistance) with laser modified elements of 126p car engine elements. Engine laser modification consisted in creating on piston-piston ringscylinder set oil microreserves providing constant oil influence on friction conditions in this set. There was accomplished wear research method during engine start-up in low ambient temperature conditions. There is characterized the research stand in low temperature chamber and research carrying out conditions. There are also presented the initial tests results and conclusions.