Tytuł pozycji:
Wrażliwość bezpiecznego kierowania statkiem na niedokładność informacji o stanie procesu
W artykule sformułowano funkcje wrażliwości modelu procesu transportowego i logistycznego oraz optymalnego sterowania tym procesem. Opisano model podstawowy procesu bezpiecznego kierowania ruchem statku jako gry różniczkowej, a następnie algorytmy optymalnego sterowania w postaci wieloetapowej gry pozycyjnej i wielokrokowej gry macierzowej. Przedstawiono charakterystyki wrażliwości bezpiecznego kierowania statkiem w rzeczywistej sytuacji kolizyjnej na niedokładność informacji o stanie procesu i na zmiany jego parametrów, wyznaczone na drodze komputerowej symulacji algorytmów w oprogramowaniu Matlab/Simulink.
The paper presents the sensitivity functions of the transport and logistics process model and the optimal control of this process. The basic model of safe ship motion management as a differential game was described, followed by optimal control algorithms in the form of multi-stage positioning game and multi-matrix game. The sensitivity characteristics of safe ship control in the real collision situation are presented in terms of inaccuracy of process status information and changes in its parameters, as determined by computer simulation algorithms in Matlab/Simulink software.