Tytuł pozycji:
A preliminary project of multi cylinder, variable compression ratio (VCR) engine for research purposes
In the paper the conception for application of variable compression ratio technology in fourcylinder, research engine is presented. Variation of the engine compression ratio is performed by changing combustion chambers volume owing to shifting the cylinder block - head assembly perpendicularly to the crankshaft axis. The pros and cons of that method in comparison with few other, still studied projects are described. The paper also consists of an analysis of possible range for CR variation, as well calculations for selection appropriate working elements in the shifting system. The range of the next development works, which are essential for project finalization, is specified. The construction based at 4 VD 14,5/12-1 SRW engine, will be used for studying fuel economy and CO2 reduction problems in relation to the newest natural environment requirements. The research on an advanced, near-zero emission, low temperature combustion (LTC) technology will be also possible.
W artykule przedstawiona jest koncepcja realizacji technologii zmiennego stopnia sprężania w badawczym silniku czterocylindrowym, polegająca na zmianie objętości komór spalania wskutek kontrolowanego przesuwu i pozycjonowania zespołu blok cylindrowy – głowica względem wału korbowego silnika. Opisane są zalety i wady przedstawionej metody w porównaniu do innych, będących wciąż w fazie studialnej projektów. Artykuł zawiera analizę możliwego do osiągnięcia zakresu zmienności stopnia sprężania oraz obliczenia i dobór elementów wykonawczych w układzie przesuwu zespołu cylinder - głowica. Określono również zakres dalszych prac konstrukcyjnych niezbędnych dla finalizacji projektu. Opracowywany silnik, oparty o istniejącą konstrukcję 4 VD 14,5/12-1 SRW, będzie wykorzystany do badań nad możliwością obniżenia zużycia paliwa i redukcji emisji CO2 w świetle najnowszych wymagań w tym zakresie. Możliwe będą też badania procesów roboczych silnika wykorzystujących zaawansowane, niskoemisyjne techniki spalania niskotemperaturowego.