Tytuł pozycji:
Urea injection: new method for reducing NOX emissions from CFB boilers
The purpose of this study is to show the results of a developed and tested method for the experimental minimization of NOx emissions from a circulating fluidized bed (CFB) in a lignite-fired boiler, which was using the selective non-catalytic reduction (SNCR) method. The paper shows that controlling the spatial distribution of urea and flow conditions in the boiler makes it possible to minimize NOx emissions from a power boiler. In relation to the assumed objective, the scope of the work included among others description of the research power unit, the development of a method for the experimental reduction of NOx emissions in the flue gas under steady-state and transient conditions of the power unit operation, presentation of measurement results and their analysis, determination of the influence of volume flows of air, fuel, urea, sorbent (CaCO3), boiler geometry, spatial distribution of urea, boiler heat load, flue gas temperature, fuel composition on NOx emissions. The method is described in detail in the doctoral thesis [1] of the first author.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wyników opracowanej i przetestowanej metody eksperymentalnej minimalizacji emisji NOX z cyrkulacyjnego złoża iluidalnego (CFB) w kotle opalanym węglem brunatnym, która wykorzystywała metode selektywnej redukcji niekatalitycznej (SNCR). W artykule wykano, że sterowanie przestrzennym rozkładem mocznika i warunkami przepływu w kotle umożliwia minimalizację emisji NOX z kotła energetycznego. W związku z założonym celem, zakres pracy obejmował m.in. opis badawczego bloku energetycznego, opracowanie metody eksperymentalnej redukcji emisji NOX w spalinach w warunkach ustalonych i nieustalonych pracy bloku energetycznego, przedstawienie wyników pomiarów i ich analize, określenie wpływu strumieni objętości powietrza, paliwa, mocznika, sorbentu (CaCO3), geometrii kotła, przestrzennego rozkładu mocznika, obciążenia cieplnego kotła, temperatury spalin, składu paliwa na emisję NOX. Metoda została szczegółowo opisana w pracy doktorskiej [1] pierwszego autora.