Tytuł pozycji:
Influence of the numerical modelling methods on dispersions and errors of analysis results of ship hull and deckhouse vibrations
Ships' (especially containers) vibrations significantly impact navigation safety. The presented analyses aims to identify the main forces exciting the ship's superstructure and hull vibrations, test their influence on vibration levels, and verify the assumptions of the computational methodology. Two container ships were analysed. The influence of different modeling methods on the obtained calculation results was investigated. The impact of various operating parameters on the vibration level was also analysed. The numerical analyses results are compared with some empirical formulas. As a result, the calculation confidence level was estimated. The calculation results have been verified by comparison with measurement tests carried out on the real ship.
Drgania statków (zwłaszcza kontenerowców) mają duży wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Celem przedstawionych analiz jest identyfikacja głównych sił wymuszających drgania nadbudówki i kadłuba statku, zbadanie ich wpływu na poziom drgań oraz weryfikacja założeń metodyki obliczeniowej. Przeanalizowano dwa kontenerowce. Zbadano wpływ różnych metod modelowania na wyniki obliczeń. Przeanalizowano również wpływ różnych parametrów eksploatacyjnych na poziom drgań. Wyniki analiz numerycznych porównano z niektórymi wzorami empirycznymi. W rezultacie oszacowano poziom ufności obliczeń. Wyniki obliczeń zostały zweryfikowane poprzez porównanie z badaniami pomiarowymi wykonanymi na rzeczywistym statku.