Tytuł pozycji:
Badanie wpływu promienia łuku na dynamikę wózka 2-osiowego wagonu MK111 w krzywej przejściowej w okolicy prędkości krytycznej
W artykule przedstawiono wyniki badań wpływu promienia łuku na zachowanie wózka 2-osiowego wagonu pasażerskiego MK111 w krzywej przejściowej w okolicy prędkości krytycznej. W wykonanych badaniach symulacyjnych pojazd porusza się po trasie złożonej z toru prostego, krzywej przejściowej i łuku kołowego. Jako krzywą przejściową przyjęto parabolę 3 - go stopnia, a promienie łuków R=300, 600, 900, 1200 i 6000 m. W artykule pokazano wykresy przedstawiające różne zachowania obiektu. Przedstawione wyniki są fragmentem szerszych badań dotyczących nieliniowej dynamiki pojazdów szynowych w krzywej przejściowej przy prędkościach powyżej krytycznej.
This article presents results of the study on curve radius influence on behaviour 2-axle bogie of passenger car in transition curve at velocities about critical velocity. In the performed simulation studies the car runs along the routes consisted of straight track, transition curve and circular arc. The transition curve was of the 3rd degree parabola type. Radii R of circular arc were equal to 300, 600, 1200 and 6000 m. The diagrams representing object’s different behaviours are shown in the paper. The presented results are a part of the wider studies concerning non-linear dynamics of railway vehicles in transition curves at velocities above the critical one.