Tytuł pozycji:
Projektowanie układów geometrycznych toru w dostosowaniu do systemu GPS
W pracy zwrócono uwagę na fakt, że zastosowanie satelitarnej techniki pomiarowej (w wariancie pomiarów ciągłych) powoduje konieczność opracowania nowej metody projektowania układów geometrycznych toru. Ponieważ kształtowanie kierunków prostych trasy na podstawie pomiarów satelitarnych nie sprawia żadnych trudności, skupiono się na kwestii projektowania odcinków położonych w łuku. Założono, że projektowanie układu geometrycznego odbywać się będzie w odpowiednim (symetrycznym) lokalnym układzie współrzędnych, by następnie – na drodze odpowiedniej transformacji – przenieść uzyskane rozwiązanie do układu globalnego. Przedstawiono cały tok postępowania, wraz z wzorami teoretycznymi, kierując się tym, żeby opracowana koncepcja była jak najbardziej przyjazna w praktycznym stosowaniu. Dlatego też zilustrowano ją przykładem obliczeniowym, w którym wykorzystano dane uzyskane z istniejącej linii kolejowej.
It is worth to notice that application of satellite measurement technique (variant of continuous measurement) causes the necessity to elaborate a new designing method of the rail track’s geometrical system. The attention has been focused on the designing of curved sections because a creation a straight one, basing on GPS surveying, does not cause any problem. It has been assumed that the designing of geometrical system has been run in proper (symmetrical) local coordinate system and the next - using appropriate transformation, the obtained solution would be transformed to global system. The calculation procedure and theoretical formulas have been presented to show the elaborated conception in the most friendly manner for future user. The example of calculation on data obtained from existing railway line have been given.