Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ergonomic evaluation of transport workstations. A survey-based approach

Tytuł:
Ergonomic evaluation of transport workstations. A survey-based approach
Autorzy:
Bęczkowska, Sylwia Agata
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
surveys
discomfort
ergonomics
transport operator
badania ankietowe
stanowisko pracy
dyskomfort
ergonomia
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
This paper presents the results of a survey of mobile transport operators such as drivers, professional drivers, couriers and paramedics. The main objective of the study was to assess the state of ergonomics in means of transport and to identify the problems they face in their daily work. An expert survey was used for the assessment. The questionnaire comprised 48 questions, which were divided into 5 main sections: general questions, questions on psycho-physical condition, questions on work organisation, questions on means of transport and the nuisances that prevail at the workplace, and questions related to factors of the material working environment. More than 300 operators took part in the survey. The online surveys were conducted, among others, via a Google form, using the CAWI method. For the purpose of this article, selected results from surveys on ergonomic issues at the transport operator’s workstation using the descriptive characteristics method are discussed. The results directly describe the intensities of nuisances and complaints. The results indicated exposures and discomforts occurring at the workplace of transport equipment operators. Among others, the following were found: the discomfort of being in a forced position or being exposed to the need to carry heavy loads, with the indicated total weight of the loads carried averaging about 50 kg, and the need to maintain an awkward position for long periods of time. This results in musculoskeletal disorders and occupational diseases as well as a decrease in work efficiency, indirectly in fatigue and an increased risk of errors. The welfare of people should be prioritized over technical requirements and the designed workspace should be created with people for people.
W artykule przedstawiono wyniki ankiety przeprowadzonej wśród operatorów środków transportu, takich jak kierowcy zawodowi, kurierzy i ratownicy medyczni. Głównym celem badania była ocena stanu ergonomii na stanowiskach pracy oraz identyfikacja problemów, z jakimi spotykają się w codziennej pracy. Do oceny wykorzystano ankietę ekspercką. Kwestionariusz składał się z 48 pytań, które zostały podzielone na 5 głównych sekcji: pytania ogólne, pytania dotyczące kondycji psychofizycznej, pytania dotyczące organizacji pracy, pytania dotyczące środków transportu i uciążliwości występujących w miejscu pracy, pytania związane z czynnikami materialnego środowiska pracy. W badaniu wzięło udział ponad 300 operatorów. Ankiety internetowe przeprowadzono m.in. za pośrednictwem formularza Google, metodą CAWI. Na potrzeby niniejszego artykułu omówiono wybrane wyniki badań ankietowych dotyczących zagadnień ergonomicznych na stanowisku pracy operatora transportu metodą charakterystyk opisowych. Wyniki bezpośrednio opisują natężenie uciążliwości i dolegliwości, wskazując na narażenia i dyskomfort na stanowisku pracy operatorów, m.in. dyskomfort związany z przebywaniem w wymuszonej pozycji lub narażeniem na konieczność dźwigania ciężkich ładunków, przy wskazanej łącznej masie dźwiganych ładunków wynoszącej średnio ok. 50 kg, oraz konieczność długotrwałego utrzymywania niewygodnej pozycji. Skutkuje to zaburzeniami układu mięśniowo-szkieletowego i chorobami zawodowymi, a także spadkiem wydajności pracy, pośrednio zmęczeniem i zwiększonym ryzykiem błędów. Dobro ludzi powinno mieć pierwszeństwo przed wymaganiami technicznymi, a projektowana przestrzeń robocza powinna być tworzona z myślą o ludziach.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies