Tytuł pozycji:
Rozwój połączeń kolejowych obszaru Trójmorza. Sarmacki Szlak. Koncepcja stworzenia szlaku kolejowego dla obsługi tranzytu morskiego z Białorusi do portów Trójmiasta w perspektywie realizowanych i planowanych w jego pasie inwestycji liniowych
W artykule przedstawiono koncepcję utworzenia nowego szlaku kolejowego służącego obsłudze wywozu morskiego Białorusi przez porty Trójmiasta; szlaku łączącego te porty z głównymi centrami gospodarczymi Białorusi. Projekt szlaku ukazany jest w szerszej perspektywie działań podejmowanych już kiedyś w tym zakresie, oraz politycznych szans na jego realizację w świetle aktualnej sytuacji politycznej w regionie i możliwości jego zmian. Kluczowym czynnikiem warunkującym realizacje przedstawionej koncepcji jest – poza zmianą wektora geostrategicznego tego kraju, podjęcie wzorem Ukrainy decyzji o przebudowie swojej infrastruktury kolejowej na standard europejski 1435 mm. W przedstawionej koncepcji poprowadzenia tego szlaku omówiono stan i perspektywy modernizacji odcinków linii, po których proponuje się poprowadzić szlak Sarmacki Szlak. Autorzy skupiając się na przedstawieniu uwarunkowań infrastrukturalnych związanych z utworzeniem nowego szlaku kolejowego wskazują zarówno na sposoby i możliwości stosunkowo szybkiego uruchomienia takiego szlaku, jak i na jego docelowy – optymalny przebieg i kształt
The article presents the concept of creating a new railway route to serve the maritime export of Belarus through the Tricity ports; a route connecting these ports with the main economic centers of Belarus. The project of aforementioned route is presented in a broader scope of actions already undertaken in this area, as well as the political chances for its implementation in the light of the current political situation in the region and the possibilities of its changes. The key factor determining the implementation of the presented concept is – apart from changing the geopolitical vector of this country – taking the decision, following the example of Ukraine, to rebuild its railway infrastructure to the European standard of 1,435 mm. The presented concept of this route discusses the status and prospects for modernization of selected sections of the line along which it is proposed to set up the Sarmatian Trail. The authors, focusing on the presentation of the infrastructural conditions related to the concept of a new railway route, indicate both the methods and possibilities of relatively quick launch of such a route, as well as its target – optimal course and shape.