Tytuł pozycji:
Universal aesthetic criteria in architecture
The article is devoted to the search for a universal art criticism method against the background of a crisis in methodology. To this end, the author examines the most important trends of modern architecture through the prism of traditional aesthetic criteria. In the course of this analysis, she presents the specificity of the two “superstyles” (suggested by S. Khan-Magomedov) – classics and modernism. The author extends the meaning of classics and modernism onto the meaning of “traditional architecture” and “modern architecture,” which are considered as projections of two philosophical paradigms: tradition and modernity.
Artykuł dotyczy poszukiwania uniwersalnej metody krytyki sztuki w warunkach kryzysu metodologii. W tym celu autorka rozważa najważniejsze kierunki współczesnej architektury poprzez pryzmat tradycyjnych kryteriów estetycznych. W toku tej analizy pojawia się specyfika dwóch „superstylów” (zaproponowanych przez S. Khan-Magomedova) – klasyki i modernizmu. Autorka rozszerza znaczenie klasyki i modernizmu na znaczenie „architektury tradycyjnej” i „architektury nowoczesnej”, które są uważane za projekcje dwóch paradygmatów filozoficznych: tradycji i nowoczesności.
Artykuł umieszczony w części "Builder Science"
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2020).