Tytuł pozycji:
Evaluating the effectiveness of duplex corrosion protection systems applied to steel components of building structures
The article presents the results of research assessing the effectiveness of anti-corrosion protection provided by duplex systems manufactured according to several variants. Corrosion tests were carried out in a salt spray chamber and immersion corrosion resistance tests were performed in 5% NaCl. After exposure to corrosive environments, blistering, flaking, cracking, rusting, delamination and corrosion around the scratch were assessed. For the tested anti-corrosion protection systems, metallographic observations were conducted and a scratch resistance test was performed using a Rockwell scratch tester. Based on the tests, both the method of preparing the substrate before applying the paint coating and the coating itself were selected. The selected protection system was not damaged by corrosion after 1,440 hours of exposure in a salt chamber or after 5,500 hours of immersion in 5% NaCl.
W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczących oceny stopnia skuteczności ochrony antykorozyjnej systemów duplex wykonanych w kilku wariantach. Przeprowadzono cykliczne testy korozyjne w komorze solnej oraz badania odporności na korozję zanurzeniową w 5-proc. roztworze NaCl. Po ekspozycji w środowiskach korozyjnych oceniono spęcherzenie, złuszczenie, spękanie, zardzewienie oraz odwarstwienie i skorodowanie wokół rysy. Przeprowadzono obserwacje metalograficzne systemów ochrony antykorozyjnej oraz test odporności na zarysowanie przy użyciu testera zarysowań z wgłębnikiem typu Rockwell. Na podstawie badań dobrano zarówno sposób przygotowania podłoża przed nałożeniem powłoki malarskiej, jak i samą powłokę. Wytypowany system ochrony wykazywał wysoką odporność na zarysowanie i nie uległ uszkodzeniom korozyjnym po 1440 godzinach ekspozycji w komorze solnej ani po 5500 godzinach zanurzenia w 5-proc. roztworze NaCl.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).