Tytuł pozycji:
Ocena korozyjności zasypek gruntowych wokół stalowych przepustów drogowych
Przepusty z blach falistych w związku z położeniem w środowisku gruntowym są narażone na możliwość wystąpienia korozji ziemnej. W pracy scharakte ryzowano najważniejszy czynnik wpływający na powstanie korozji ziemnej, tj. rezystywność. Przedstawiono także badania rezystywności gruntu w oparciu o geofizyczne pomiary elektrooporowe metodą Wennera. Metoda ta pozwala na pomiar rezystywności gruntu na różnych głębokościach. Przepro wadzone badania doświadczalne dotyczyły sześciu przepustów położonych na drogach o różnej klasie (krajowych, wojewódzkich i lokalnych'. Wszystkie badania przeprowadzono w dwóch okresach, tj. latem i wiosną. Minimalna rezystywność gruntu wokół przepustów wynosiła 30 Qm i została ustalona przyjezdni. Uzyskane wyniki wskazują na niebezpieczeństwo wystąpienia korozji ziemnej w przepustach z blach falistych, zwłaszcza położonych na drogach krajowych i wojewódzkich.
Corrugated steel plate culverts in connection with the location in the soil environment are exposed to risk of the soil corrosion. The paper characterizes the most important factor affecting formation of corrosion in the soil, i.e. resistivity. Tests of soil resistivity based on the geophysics electrical resistivity measurements (Wenner method' are presented. This method allows the soil resistivity measurement at various depths. The conducted experimental tests concerned the six culverts situated on different types of roads (national, provincial and local'. All tests were conducted in two periods, i.e. summer and spring. The minimum resistivity of the soil in the vicinity of the steel culverts amounted to 30 Q m and it was established near roadway. The obtained results indicate the peril of the soil corrosion occurrence in the corrugated steel plate culverts, especially located on the national and provincial roads.