Tytuł pozycji:
Korelacja wyników nieprzeźroczystości spalin i emisji cząstek stałych PM w spalinach pojazdów z silnikami o zapłonie samoczynnym
Pomiar masy cząstek stałych jest pomiarem dosyć kosztownym, czasochłonnym a zarazem nie dającym pełnego obrazu na temat emisji PM w trackie cyklu jezdnego NEDC. Nieprzezroczystość spalin jest zjawiskiem fizycznie pokrewnym z emisją PM, jest pomiarem szybkim i relatywnie tanim, a ponadto jest mierzona w sposób ciągły, co daje możliwość wnikliwej jej analizy. W artykule przedstawiono próbę korelacji pomiędzy emisją cząstek stałych mierzoną metodą grawimetryczną, a nieprzezroczystością spalin podczas badań w cyklu jezdnym NEDC na hamowni podwoziowej. Zakres badań obejmował badania na 9 różniących się od siebie grupach samochodów.
The measurement of particle mass is pretty expensive, time-consuming and also not giving a full picture of PM emissions during the NEDC driving cycle. Opacity is a physical phenomenon related to the issue of PM, it is fast, relatively cheap and also a continuous measurement which enables in-depth analysis. This paper presents an attempt correlation between particulate emissions measured by the gravimetric method and exhaust opacity during the NEDC driving cycle on a chassis dynamometer. The scope of research included studies on nine different groups of cars.