Tytuł pozycji:
Sterowanie liczbą oktanową paliwa w silniku o zwiększonym stopniu sprężania
W referacie przedstawiono wybrane aspekty zasilania silnika o zwiększonym stopniu sprężania paliwami o zróżnicowanych liczbach oktanowych. Autorzy referatu wskazują na możliwości polepszenia wskaźników pracy spalinowego silnika samochodowego w wyniku zwiększenia jego stopnia sprężania. Dla realizacji zamierzonego celu stopień sprężania silnika został podwyższony w sposób trwały, a do prawidłowej pracy silnika (ochrona przed spalaniem stukowym) w warunkach jego pełnego obciążenia niezbędny jest równoległy system zasilania paliwem o wyższej liczbie oktanowej. Do badań wykorzystano dostępne na rynku paliwa gazowe (mieszaninę propanu-butanu i propan). Wyniki badań stanowiskowych zaprezentowano w artykule.
This paper shows some aspects of high compression ratio engine supply with difference octane number fuel. Authors describe possibilities to improve parameter of combustion engine with high compression ratio. Shorder to realize the aim of this work compression ratio was permanently raised. Prevention of knock combustion in transient condition (full load) requires parallel supply system with higher octane number fuel. Gaseous fuel (propane-butane mixture or propane) available on the market was used in this research. Results of stand research were presented in full text.