Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Prędkość ewakuacji pojazdów na skrzyżowaniach w małych miastach

Tytuł:
Prędkość ewakuacji pojazdów na skrzyżowaniach w małych miastach
Autorzy:
Gondek, S.
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
sygnalizacja świetlna
bezpieczeństwo ruchu drogowego w mieście
czas międzyzielony
traffic light
road safety
intergreen time
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Czasy międzyzielone są głównym czynnikiem decydującym o bezpieczeństwie ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Do ich obliczania wykorzystuje się m.in. prędkości ewakuacji i dojazdu podane w przepisach. W referacie przedstawiono wyniki pilotażowych badań empirycznych prędkości ewakuacji relacji skrętnych na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną w małych miastach: Mszanie Dolnej i Rabce-Zdroju. Głównym celem badań było sprawdzenie czy rzeczywiste prędkości ewakuacji w małym mieście różnią się od wartości zarejestrowanych w dużym mieście. Rejestrowano prędkości pojazdów osobowych i ciężkich wjeżdżających na skrzyżowanie podczas nadawania sygnału żółtego i czerwonego. Analiza objęła bezkolizyjną relację skrętu w lewo oraz relację skrętu w prawo kolizyjną z pieszymi. Badano wpływ promienia skrętu na prędkość ewakuacji. Rzeczywiste prędkości ewakuacji uzyskane z pomiarów wynoszą od 6.7 m/s do 7.3 m/s i są nieznaczne większe od wartości zarejestrowanych podczas pomiarów w dużym mieście. Analizy regresyjne wykazały nieznaczny wpływ promienia skrętu na prędkość ewakuacji (R2 = 0.02 ÷ 0.05) podczas gdy w dużym mieście ten wpływ jest znaczny (R2 = 0.61 ÷ 0.83). Należy podkreślić, że rzeczywiste prędkości ewakuacji relacji skrętnych są prawie dwukrotnie niższe od wartości zalecanych przez przepisy do projektowania sygnalizacji świetlnych (13.9 m/s).
Intergreen times between the conflicting movementsare the main factor determining the traffic safety at signalized intersections. Their calculation is based upon, among others, clearance and entrance speed given in the regulations. The paper presents the results o fa pilot empirical research of turning movements clearance speed at signalized intersections in small towns: Mszana Dolna and Rabka-Zdrój. The main objective of the study was to verify whether the actual clearance speeds in small town are different from the values recorded in a big city. Speeds of passenger and heavy vehicles entering the intersection on yellow and red signal were registered. The analysis covered the non-collisional left-turn movements and right-turn movements collisional with pedestrians. The effect of the turning radius on the clearance speed was analyzed. The actual clearance speeds obtained from measurements range from 6.7 m/s to7.3 m/sand are slightly higher than the values recorded during the research in a big city. Regression analysis showed an inconsiderable effect of the turning radius on the clearance speed (R2 = 0.02 ÷ 0.05), while in a large city this effect is significant (R2 = 0.61 ÷- 0.83). It should be emphasized that the actual clearance speed of the turning relationship are almost twice lower than the value specified by the regulations for the design of traffic lights(13.9 m/s).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies