Tytuł pozycji:
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w komunikacji miejskiej : analiza użyteczności i zadowolenia pasażerów na przykładzie KZK GOP
Niniejszy artykuł porusza tematykę Systemów Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, które coraz powszechniej wykorzystywane są w komunikacji miejskiej. Skupia się na analizie użyteczności i zadowolenia pasażerów z tego typu systemów. W pierwszym rozdziale podano informacje dotyczące SDIP jednego z większych organizatorów transportu zbiorowego – KZK GOP (Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego). W dalszej części artykułu zawarto prezentację wyników badań ankietowych online, przeprowadzonych przez autorkę artykułu w okresie marzec–kwiecień 2017 r. wśród pasażerów KZK GOP. Badania te miały na celu poznanie przydatności systemu oraz zadowolenia pasażerów z SDIP KZK GOP. W badaniach udział wzięło łącznie 635 osób. Ankietowani ocenili jakość działania SDIP KZK GOP jako dostateczną (średnia ocen: 3,18 w skali od 1 do 5, gdzie 5 stanowiło najwyższą ocenę). Analiza niniejszego podsumowania badań umożliwi bardziej szczegółowe poznanie opinii pasażerów na temat SDIP KZK GOP oraz pozwoli na wysunięcie propozycji działań, których celem będzie udoskonalenie tegoż systemu.
This article presents topic of Dynamic Passenger Information Systems which are more and more often used in the public transport. It focuses on analysis of utility and passengers’ satisfaction of this type of system. In the first chapter there are information about DPI system that is used by one of the larger organizer of public transport – KZK GOP (Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego). In next part of article there is online research results made by author in March – April 2017 among the passengers of KZK GOP. Research goal was knowing the utility and passengers’ satisfaction of DPI system KZK GOP. There took part 635 people in research. Respondents judged the performance quality of DPI system KZK GOP as sufficient (average rating: 3,18 on scale from 1 to 5 where 5 was the highest rate). Analysis of this research summary will let to more detailed knowing passengers’ opinion for DPI system KZK GOP and will let to suggest the actions which goal will be improvement this system.