Tytuł pozycji:
Stanowiska laboratoryjne rozszerzające zakres ćwiczeń dydaktycznych elektrycznego wyposażenia pojazdów
W artykule przedstawiono realizację zadania polegającą na wdrożeniu kolejnych stanowisk badawczych rozszerzających zakres prowadzonych ćwiczeń dydaktycznych. Celem wdrożenia stanowiska do pomiarów fotometrycznych oświetlenia wybranego pojazdu jednośladowego było stworzenie możliwości badania bryły światłości źródeł światła rożnego rodzaju lamp sygnałowych. Pracę stanowiska nadzoruje komputer, którego program ma zaimplementowane normy oświetleniowe i steruje on pracą goniometru, realizując zdalny odczyt parametrów oświetlenia. Stanowisko do badań ultradźwiękowych czujników parkowania umożliwia studentom poznanie ich zasady działania i budowy. Uniwersalny układ czujników parkowania pozwala na sprawdzenie przebiegów sygnałów napięciowych z czujników, wyznaczenie granicy wykrywalności przeszkody oraz mapy obszaru ich detekcji. Rozbudowa stanowiska do badania tablic wskaźników pojazdów samochodowych rozszerza jego zakres pomiarowy o badanie luminancji. Pomiary luminancji realizowane są zgodnie z przyjętą procedurą. Stanowisko do badań immobilajzera samochodowego poprzez zaprojektowany układ do symulacji uszkodzeń pozwala na doskonalenie czynności związanych z diagnozowaniem i usuwaniem zadanych usterek. Kolejne wspomagane komputerowo stanowisko diagnostyczne umożliwia badania wybranych bloków funkcjonalnych i zespołów elektryczno-elektronicznych współpracujących z siecią CAN.
The paper presents the result of the implementation of several research stations that extend the scope of existing laboratory’s exercises. The main purpose of implementing the station of photometric measurements of light of a selected vehicle wa to assess lumps brightness of light sources of various types of signal lamps. The computer with implemented sophisticated programs is used to operate the goniometer and to gather the results of measurements. The station also allows to investigate the ultrasonic parking sensors. The universal parking sensor system allows to check the waveform voltage signals from the sensors, setting the limit for the obstacles’ detection and maps of their detection. The development of automotive dashboards’ station includes an additional test of luminance. Luminance measurements are carried out according to the procedures adopted. The laboratory station of the test of the vehicle immobilizer system allows diagnosis and removal of selected faults in the process of damage’s simulation. The last laboratory station is a computer-aided diagnostic station that allows to study some of the functional blocks and electro-electronic units connected to the vehicle CAN network.