Tytuł pozycji:
Metoda określania prędkości eksploatacyjnej w projektowaniu wstępnym statków transportowych. Część I: Prędkość eksploatacyjna w procesie projektowania statków transportowych
Podczas projektowania statku najważniejsze decyzje zapadają na etapie projektu wstępnego. Jednym z najważniejszych parametrów projektowych zakładanych przez armatora statku jest jego prędkość eksploatacyjna w rzeczywistych warunkach pogodowych występujących na linii żeglugowej. W praktyce projektowej, prędkość ta w sposób bardzo przybliżony jest oszacowana dopiero na etapie projektu technicznego po wykonaniu basenowych badań modelowych charakterystyk oporowo-napędowych projektowanego statku. Wskazane jest aby ta prędkość oraz moc napędu były już znane na etapie projektowania wstępnego. W artykule przedstawiono koncepcję modelu prędkości eksploatacyjnej przydatnej w projektowaniu wstępnym statków transportowych.
During the design of the vessels the most important decisions are made at the stage of preliminary design. One of the most important design parameters assumed by the shipowner is its service speed in real weather conditions occurring in the shipping line. In design practice, this speed in a very approximate estimate is only at the stage of technical design the basin model test. It is recommended that the speed and power of the drive were already known at the stage of preliminary design. The article presents a concept model service speed useful in the design of the preliminary cargo vessels.