Tytuł pozycji:
Wpływ podgrzewania reaktora katalitycznego na ograniczenie emisji w fazie rozruchu i nagrzewania się silnika o ZS
W pracy przedstawiono wyniki badań nad możliwościami zmniejszenia emisji tlenku węgla i węglowodorów podczas rozruchu silnika 4CT90. Badania przeprowadzono na stanowisku w komorze klimatycznej w zakresie temperatur od –7 do –20°C oraz w temperaturach dodatnich. W badaniach zastosowano trójfunkcyjne reaktory katalityczne (platynowe i platynowo-palladowe) z monolitami metalowymi. Przebadano dwa warianty podgrzewania elektrycznego reaktorów katalitycznych. Metodyka prowadzonych badań polegała na pomiarze stężenia toksycznych składników spalin na wejściu i wyjściu z reaktora katalitycznego przy jednoczesnym pomiarze parametrów rozruchu silnika i pomiarze temperatur w wybranych miejscach silnika oraz reaktora katalitycznego. W wyniku badań określono wpływ metody podgrzewania, mocy elementów grzewczych oraz izolacji termicznej reaktora na stopień konwersji toksycznych składników spalin.
This research work deals with possibilities of reduction of carbon oxide emission during start up the 4CT90 engine. Climatic room was used for the researches in range of temperatures from -7ºC down to 20ºC and also in positive temperatures. Three-functional catalytic reactors (platonic, platonic and palladic) with metallic monoliths were used for the experiments. Two different solution of heating were taken into consideration. Method depend on measuring toxic components of exhaust gases on entrance and exit from catalytic reactor with simultaneously measuring engine start up parameters and measurements of temperatures in chosen location on engine and catalytic reactor. In result of conducted researches was determined the influence of heating method, power of heating elements and thermo insulation of the reactor on the conversion degree of toxic components of exhaust gases.