Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Skuteczność stabilizacji cementem podłoża nawierzchni drogowej na podstawie wyników badania płytą statyczną

Tytuł:
Skuteczność stabilizacji cementem podłoża nawierzchni drogowej na podstawie wyników badania płytą statyczną
Autorzy:
Bardel, Tomasz
Kądzielawski, Grzegorz
Data publikacji:
2019
Słowa kluczowe:
stabilizacja cementem
podłoże nawierzchni
badanie płytą statyczną
nośność podbudowy
cement stabilization
pavement subgrade
static plate load test
subgrade bearing capacity
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przeanalizowano wyniki kilkuset badań płytą statyczną na podłożu stabilizowanym cementem, na mieszance związanej cementem, a także na podbudowie nawierzchni ułożonej na podłożu lub nasypach stabilizowanych cementem. Ocenianym parametrem nośności był wtórny moduł odkształcenia E2. Stwierdzono, że stabilizacja podłoża cementem umożliwia osiągnięcie wymaganych wartości E2≥120 MPa. Wyższa skuteczność stabilizacji dotyczyła mieszanek związanych cementem (90% punktów powyżej 120 MPa) niż rodzimego podłoża stabilizowanego cementem (66%). Podbudowa nawierzchni wykonana z kruszywa łamanego ułożona na podłożu lub nasypach stabilizowanych cementem wykazywała wysokie wartości E2, a jedynie 3% punktów nie osiągało wartości 120 MPa, co świadczy o skuteczności stabilizacji cementem podłoża nawierzchni.
The paper presents the results of several hundred static plate load tests on a soil subgrade stabilized with cement and on a mixture with cement, as well as on subgrade of pavement made on a soil subgrade or on embankments stabilized with cement. Secondary modulus of elasticity E2, which is a parameter of the bearing capacity, was measured. The results have shown that subgrade stabilized with cement reaches E2 ≥ 120 MPa. The greater effectiveness of stabilization concerned mixtures with cement (90% over 120 MPa value) than the cement-stabilized subgrade “in situ” (66%). Road pavement made of coarse aggregate build on the soil subgrade or on embankments stabilized with cement have shown high E2 values, and only 3% of measured values have been under 120 MPa, which proves the effectiveness of cement in stabilizing subgrade of pavement.
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2019).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies