Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ wapna hydratyzowanego na właściwości reologiczne lepiszcza odzyskanego z asfaltowej mieszanki mastyksowo-grysowej

Tytuł:
Wpływ wapna hydratyzowanego na właściwości reologiczne lepiszcza odzyskanego z asfaltowej mieszanki mastyksowo-grysowej
Autorzy:
Iwański, M.
Mazurek, G.
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
beton asfaltowy
mieszanka mineralno-asfaltowa
lepiszcze bitumiczne
odzysk
modyfikacja
wapno hydratyzowane
właściwości reologiczne
asphalt concrete
stone mastic asphalt
bitumen binder
recovery
modification
hydrated lime
rheological properties
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W 1999 roku wykonana została nawierzchnia z asfaltowej mieszanki mastyksowo grysowej (MMG), w której zastosowano asfalt D70 (50/70) modyfikowany polimerem SBS w ilości 4% w stosunku do masy lepiszcza oraz dodatek wapna hydratyzowanego (HL), wprowadzany w wypełniaczu wapiennym, zamiennie w ilości 30% jego masy. Stan powierzchniowy nawierzchni wykonanej z asfaltowej mieszanki mastyksowo grysowej w okresie 12 lat eksploatacji był bardzo dobry. W 2011 roku pobrano próbkę nawierzchni odzyskując lepiszcze z MMG. Na podstawie wyników badań właściwości reologicznych tego lepiszcza, a mianowicie lepkości dynamicznej i zerowego ścinania w temperaturze 60oC, modułu zespolonego G*, kąta przesunięcia fazowego w temperaturze 60°C, stwierdzono znaczny wpływ wapna hydratyzowanego na jakość lepiszcza, pobranego z asfaltowej mieszanki mastyksowo-grysowej wbudowanej w nawierzchnię. Stwierdzono korzystne jego oddziaływanie na asfalt D70 (50/70) modyfikowany polimerem SBS, co zapewniało trwałość nawierzchni wykonanej z asfaltowej mieszanki mastyksowo grysowej w okresie 12 lat jej eksploatacji.
In 1999 the pavement of stone mastic asphalt (SMA) contained 6.2% of D70 bitumen (currently 50/70) and 4% SBS polymer known as Kraton 1101 CM. Hydrated lime (HL) added into the SMA mixture to replace 30% of the filler. The mineral mixture was made of quartzite sandstone. The SMA pavement properties after 12 years of pavement exploitation was very good. In 2011 bituminous binder was extracted from the SMA pavement samples, were taken up. On the basis of rheological tests namely: dynamic viscosity, zero shear viscosity at 60°C, complex modulus G* and phase angle at 60°C an advantageous influence of the hydrated lime addition on the properties of extracted bitumen from SMA was found. It was also found the favorable influence of the hydrated lime addition on the polymer modified bitumen, assuring an extended durability of SMA during 12 years of pavement exploitation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies