Tytuł pozycji:
Method of qualitative impregnation of electric motor windings
The reliability of electric motors depends on the insulation of the windings, which is determined by the quality of the materials used and the correct impregnation of the windings. Impregnation of the stator winding is an important technological process to increase the quality and longevity of electric motors. As a result of impregnation, air pores between windings and spaces in fiber insulation are filled with impregnating composition, which ensures reliable operation of the engine. There are various methods to ensure that pores and voids are well filled. The article provides general information about varnishes used for impregnating windings of electric motors according to their composition. The article shows the scheme of rotating the stator and absorbing it by moving it with the camera. The proposed method implementation mechanism is also given. As a result of the change in the direction of the force vectors affecting the absorbent constituent element with our proposed method, the pores between the coils and the spaces of fibrous insulation are better filled.
Niezawodność silników elektrycznych zależy od izolacji uzwojeń, o której decyduje jakość zastosowanych materiałów i prawidłowa impregnacja uzwojeń. Impregnacja uzwojenia stojana jest ważnym procesem technologicznym zwiększającym jakość i żywotność silników elektrycznych. W wyniku impregnacji pory powietrzne pomiędzy uzwojeniami oraz przestrzenie w izolacji włókien wypełniają się kompozycją impregnującą, co zapewnia niezawodną pracę silnika. Istnieją różne metody zapewnienia dobrego wypełnienia porów i pustych przestrzeni. W artykule przedstawiono ogólne informacje na temat lakierów stosowanych do impregnacji uzwojeń silników elektrycznych ze względu na ich skład. W artykule przedstawiono schemat obracania stojana i pochłaniania go poprzez przesuwanie go za pomocą kamery. Podano także proponowany mechanizm realizacji metody. W wyniku zmiany kierunku wektorów sił działających na element składowy chłonnego zaproponowaną przez nas metodą następuje lepsze wypełnienie porów pomiędzy zwojami i przestrzeniami izolacji włóknistej.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2025).