Tytuł pozycji:
Własności magnetyczne kordu jako parametr diagnostyczny stanu opon samochodowych
Niniejsza publikacja prezentuje możliwość wykorzystania magnetycznej metody pomiarowej, która jest alternatywna do szerografii jako techniki pomiarowej służącej do badania stanu kordu opon całostalowych w celu określenia możliwości wykorzystania karkasu do procesu bieżnikowania. Jest ona rozwinięciem prac projektowo-badawczych zmierzających do stworzenia prototypu urządzenia diagnostycznego. W ramach działań zostały opracowane prototyp urządzenia oraz wersja głowicy pomiarowej, ale stworzono również prototyp algorytmu programu pomiarowego, który wykorzystuje opracowane w ramach projektu podstawy fizyczne pomiarów nieniszczących opon pojazdów samochodowych. Niniejsze opracowanie jest związane z coraz surowszymi przepisami oraz zamierzeniami Komisji Europejskiej dotyczącymi eksploatacji pojazdów, które wymuszają zwiększenie udziału materiałów pochodzących z recyklingu, w tym również opon. Dlatego też istnieje konieczność opracowania metod pomiarowych pozwalających na ocenę jakości karkasu jeszcze na terenie składowania używanych opon. Niniejsza praca prezentuje wyniki analiz teoretycznych możliwości wykorzystania pola magnetycznego jako parametru diagnostycznego stanu opon.
This article presents the possibility of using the magnetic measurement method, which is an alternative to shearography, as a measurement technique for examining the condition of the cord of all-steel tires in order to determine the possibility of using the casing for the retreading process. As part of the activities, a prototype of the device and a version of the measuring head were developed, but a prototype of the algorithm of the measurement program was also created, which uses the physical foundations of non-destructive measurements of motor vehicle tires developed within the project. This study is related to the increasingly strict regulations and the intentions of the European Commission regarding the use of vehicles, which require an increase in the share of recycled materials, including tires. Therefore, there is a need to develop measurement methods that allow for the assessment of the quality of the casing while the used tires are still stored. This work presents the results of theoretical analyses of the possibility of using the magnetic field as a diagnostic parameter of the condition of tires.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).