Tytuł pozycji:
System antykolizyjny znaczącym elementem poprawy bezpieczeństwa w transporcie dołowym
W kopalniach KGHM porusza się ok. 2200 samojezdnych maszyn dołowych. Ograniczona widoczność przestrzeni wokół maszyny z kabiny operatora stwarza często ryzyko kolizji z górnikiem lub z drugą maszyną. Jednym ze sposobów zwiększenia bezpieczeństwa przy pracy maszyn samojezdnych jest stosowanie w kopalniach systemów antykolizyjnych. Nie wszystkie znane z powierzchni sposoby rozwiązania tego problemu sprawdzają się jednak w warunkach dołowych. W artykule przedstawiono nowy system wspierania pracy operatora w zakresie antykolizji typu SYBET-Proxima, przeznaczony przede wszystkim dla kopalń rud miedzi. Zwrócono uwagę na sposoby instalacji modułu radiowego tego systemu (pracującego w paśmie ISM 868 MHz) oraz monitora w kabinie operatora.
There are over 2,200 self-propelled underground machines in KGHM mines. Limited visibility of the space around the machine from the operator's cabin often creates a risk of collision with a miner or another ma-chine. One way to increase safety when operating self-propelled machines in mines is to use collision avoidance systems (CAS). However, not all methods of solving this problem known from the surface work in underground conditions. The article presents a new „SYBET-Proxima type anti-collision operator support system" dedicated primarily to copper ore mines. Attention was paid to how to install the radio module of this system (operating in the ISM 868 MHz band) and the monitor in the operator's cabin.