Tytuł pozycji:
Metoda perkala w analizie znaczenia stacji i przystanków kolejowych we Wrocławiu
Stacja Wrocław Główny odznacza się bardzo dużą dobową wymianą pasażerską. Dane UTK wskazują, że w trzeciej dekadzie XXI wieku na tej stacji wsiada do pociągów w ciągu dnia największa liczba pasażerów w Polsce przekraczająca 70 tys. osób. Jest to wynik dwukrotnie większy od stacji Warszawa Centralna, co świadczy o wyjątkowym znaczeniu stacji Wrocław Główny w skali kraju. O ile generalnie wysoką wymianą pasażerską w Warszawie charakteryzują się liczne stacje kolejowe, o tyle we Wrocławiu, poza stacją Wrocław Główny, inne stacje i przystanki mają już wyraźnie mniejsze znaczenie w przewozach. Celem tego artykułu jest wykorzystanie taksonomicznej metody Perkala do określenia znaczenia stacji i przystanków kolejowych we Wrocławiu poprzez utworzenie ich klasyfikacji. W badaniu wszystkie stacje i przystanki przeanalizowano pod względem różnych cech ilościowych, co pozwoliło określić zarówno poziom znaczenia danej stacji, jak i różnice charakteryzujące dane miejsca wymiany pasażerskiej. Analiza została przeprowadzona w oparciu o dane z rozkładu jazdy 2023/2024 w odniesieniu do liczby mieszkańców osiedli lokalizacji danych stacji i przystanków. W artykule przeanalizowane zostały wszystkie przystanki i stacje zlokalizowane w granicach Wrocławia. W kontekście inwestycji dotyczących rozbudowy Wrocławskiego Węzła Kolejowego i dalszego rozwoju kolei pasażerskiej we Wrocławiu przeprowadzone badanie może służyć określeniu inwestycji rozwojowych, które powinny być priorytetowe.
The Wrocław Główny station is characterized by a very large daily passenger flows. UTK data indicate that in the third decade of the 21st century, the largest number of passengers boards trains at this station during the day in Poland exceeding 70,000 people. The figure is twice as high as that of Warszawa Centralna station, which proves the exceptional importance of the Wrocław Główny station on a national scale. While generally high passenger exchange in Warsaw is characterized by numerous railway stations, in Wrocław, apart from the Wrocław Główny station, other stations and stops are clearly less important in terms of transport. The aim of this article to use Perkal’s taxonomic method to determine the significance of railway stations and stops in Wrocław by setting their classification. In the study all stations and stops were analyzed in terms of various quantitative features, which allowed to determine both the level of importance of a given station and the differences characterizing given passenger exchange places. The carried out analysis based on the data from the 2023/2024 timetable in relation to the number of inhabitants of housing estates, the location of given stations and stops. The article analyzed all stops and stations located within Wrocław. In the context of investments related to the expansion of the Wrocław Rail System and further development of passenger railways in Wrocław, the article may be used to identify development investments requiring special priorities.