Tytuł pozycji:
The aftermath of a flood: assessing its impact on roads and bridges with insights from the Road and Bridge Research Institute
The article presents a case study of the activities of the Road and Bridge Research Institute related to the assessment of the technical condition of road and bridge infrastructure in areas affected by a natural disaster in 2024. Particular emphasis is placed on the characteristics of the assessment process and the analysis of inspection results based on 761 preliminary control reports. Floods, as one of the greatest threats to road infrastructure, cause both direct damage and indirect consequences, affecting transportation and interdependent sectors. The article discusses the scale of destruction, the spatial distribution of damage, and the categories of technical condition assessments for bridges and roads. The research findings emphasize the need to implement effective infrastructure protection measures to enhance resilience against future natural disasters. Additionally, they emphasize that assessing the technical condition of bridges and roads should be an integral part of a long-term road infrastructure management strategy during crisis situations. The findings are expected to provide valuable insights for policymakers, engineers, and urban planners, supporting the development of best practices to enhance the resilience of road and bridge infrastructure against future extreme weather events.
Artykuł przedstawia studium przypadku działań Instytutu Badawczego Dróg i Mostów związanych z oceną stanu technicznego infrastruktury drogowo-mostowej na obszarach dotkniętych klęską żywiołową w 2024 roku. Szczególny nacisk położono na charakterystykę procesu oceny oraz analizę wyników przeglądów na podstawie 761 wstępnych protokołów kontrolnych. Powodzie, jako jedno z największych zagrożeń dla infrastruktury drogowej, powodują zarówno bezpośrednie zniszczenia, jak i skutki pośrednie, wpływając na transport oraz powiązane sektory. W artykule omówiono skalę zniszczeń, rozkład przestrzenny uszkodzeń oraz kategorie ocen stanu technicznego dróg i mostów. Wyniki badań podkreślają konieczność wdrażania skutecznych środków ochrony infrastruktury w celu zwiększenia jej odporności na przyszłe klęski żywiołowe. Wskazują również, że ocena stanu technicznego obiektów mostowych i drogowych powinna stanowić integralną część długofalowej strategii zarządzania infrastrukturą drogową w sytuacjach kryzysowych. Wnioski mogą stanowić cenne źródło wiedzy dla decydentów, inżynierów oraz planistów miejskich, wspierając rozwój dobrych praktyk w zakresie zwiększania odporności infrastruktury drogowo-mostowej na przyszłe ekstremalne zjawiska pogodowe.