Tytuł pozycji:
Szum przyspieszenia jako miara zagrożenia pieszych w ruchu drogowym w miastach
Rozwój motoryzacji przynosi obok korzyści gospodarczych i społecznych wiele zagrożeń i zjawisk niekorzystnych. Do jednych z poważniejszych skutków funkcjonowania transportu można zaliczyć powstawanie wypadków. Ponad 70% wypadków to zdarzenia, do których dochodzi w miastach. Ze względu na specyfikę ruchu w miastach szczególnie ważnym problemem jest bezpieczeństwo pieszych w ruchu drogowym. Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego jest funkcją wielu czynników, które wpływają na jego poziom w różny sposób (pośredni i bezpośredni). Np. prędkość jest czynnikiem, który może bezpośrednio decydować o powstawaniu zagrożeń w ruchu drogowym. Może być również czynnikiem, od którego w sposób pośredni zależą skutki zdarzeń drogowych. W artykule zaprezentowane zostaną wybrane parametry ruchu drogowego, które mogą umożliwić wskazanie miejsc szczególnie niebezpiecznych dla ruchu pieszego.
The development of motorization brings alongside economic and social benefits many risks and adverse events. Some of the more serious effects of the transport may include the formation of accidents. Over 70% of accidents are events that occur in cities. Due to the nature of traffic in urban areas particularly important issue is the safety of pedestrians on the road. Road safety is a function of many factors that affect its level in different ways (direct and indirect). For example, speed is a factor that can directly decide on the creation of hazards on the road. It can also be a factor that indirectly depend on the effects of road accidents. This paper will present the selected parameters of traffic that can help identify particularly dangerous places for pedestrians.