Tytuł pozycji:
Metody budowy tuneli metra w gruntach i w skałach
W przypadku większości dużych miast na całym świecie, gdzie możliwości przemieszczania komplikują stale rosnące zatory drogowe, a transport naziemny staje się niewydolny, pojawia się konieczność przenoszenia ruchu pod ziemię, budując m.in. tunele metra. Wybór metody ich budowy zależy od wielu czynników, w tym m.in. geologicznych, geotechnicznych, ekonomicznych czy technologicznych.
In the case of the majority of large cities around the world where travel options are complicated by ever increasing traffic jams and over-ground transport becomes inefficient, the need arises to shift traffic underground by building, amongst others, metro tunnels. The choice of their construction method depends on many factors including geological, geotechnical, economic or technological. Metro is universally regarded as the best mode of mass transport within large cities. In cases of so-called heavy metro, the carrying capacity might reach up to 50 thousand passengers per hour in one direction. Metro is fast – average operational speed is within 35-40 km/h, collision free and in most cases – comfortable. It is situated in tunnels, usually under the street level and it is a great alternative to bus and tram communication.