Tytuł pozycji:
Pedestrian airbag system: medical and engineering perspectives on design, construction, and safety benefits
Minimizing the effects of traffic accidents is one of the key issues in increasing the safety of road users. The complex problem of traffic accidents perfectly correlates with the goals of sustainable development (SDGs implementation), where one of the tasks included in the 2030 Agenda for Sustainable Development is to halve the number of all injuries and fatalities in road accidents around the world. While looking into the safety of pedestrians, one will notice that due to the lack of protective elements during the accidents, pedestrians are a group that is particularly exposed to serious injuries, especially in the area of the head, which is a significant threat to life. Introduced in recent years, the Pedestrian Airbag System (PAS) is a system designed to protect pedestrians, particularly in urban conditions, during collisions that are lowspeed at the time of impact. The system consists of a se of airbags mounted under the bonnet of the vehicle that extends and inflates under pressure in the event of a crash, designed to protect the pedestrian’s head from hitting the bonnet, windshield and A-pillars. Initial simulations and studies have shown a significant reduction in the risk of serious injury and death from hitting a pedestrian. In addition, the combination with other passive or active pedestrian protection systems positively affects the effectiveness of the PAS. However, further research and tests are necessary to optimize and further improve the effectiveness of the system, as well as to determine the protective prospects for other road users.
Minimalizowanie skutków wypadków drogowych jest jednym z kluczowych zagadnień zwiększania bezpieczeństwa użytkowników dróg. Złożona problematyka wypadków drogowych doskonale koreluje z celami zrównoważonego rozwoju (realizacja SDGs), gdzie jednym z zadań zapisanych w Agendzie na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 jest zmniejszenie o połowę liczby wszystkich rannych i ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na całym świecie. Zastanawiając się nad bezpieczeństwem pieszych, można zauważyć, że ze względu na brak elementów ochronnych podczas wypadków piesi stanowią grupę szczególnie narażoną na poważne obrażenia, zwłaszcza w okolicy głowy, co stanowi istotne zagrożenie życia. Wprowadzony w ostatnich latach system poduszek powietrznych dla pieszych (PAS) to system zaprojektowany w celu ochrony pieszych, szczególnie w warunkach miejskich, podczas zderzeń, które w momencie uderzenia mają miejsce przy małej prędkości. System składa się z zestawu poduszek powietrznych montowanych pod maską pojazdu, które w przypadku zderzenia wysuwają się i napełniają pod ciśnieniem, a których zadaniem jest ochrona głowy pieszego przed uderzeniem w maskę, przednią szybę i słupki A. Wstępne symulacje i badania wykazały znaczne zmniejszenie ryzyka poważnych obrażeń i śmierci w wyniku uderzenia pieszego. Dodatkowo połączenie z innymi pasywnymi lub aktywnymi systemami ochrony pieszych pozytywnie wpływa na skuteczność PAS. Konieczne są jednak dalsze badania i testy, aby zoptymalizować i jeszcze bardziej poprawić skuteczność systemu, a także określić perspektywy ochronne dla innych użytkowników dróg.