Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Improvement of the method for increasing roughness of asphalt and cement‑concrete surfaces of highways and airfields

Tytuł:
Improvement of the method for increasing roughness of asphalt and cement‑concrete surfaces of highways and airfields
Autorzy:
Yang, Shilin
Krayushkina, Kateryna
Skrypchenko, Oleksandra
Ji, Junwen
Bieliatynskyi, Andrii
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
asphalt concrete
adhesion coefficient
rough mixture
application process
beton asfaltowy
współczynnik przyczepności
proces aplikacji
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The safety of vehicles is ensured by a sufficient adhesion of the vehicle wheel to the asphalt concrete pavement, which is assessed by the adhesion coefficient. However, it is not possible to identify the reasons for the reduced adhesive properties of asphalt concrete pavement during operation by the adhesion coefficient. This can be explained by the fact that such properties are attributed to the roughness of the surface. The existing methods for increasing the adhesive properties and roughness of asphalt concrete pavement are based on the use of mixtures of stone materials with bitumen or the construction of a layer of stone mastic asphalt (SMA). Nevertheless, they do not always ensure the standard adhesion coefficient after the first year of maintenance. Thus, there is a need for the improvement of the method for increasing the roughness of the existing asphalt concrete pavement. During the research, compressive and tensile strength were evaluated. The British pendulum has been used to investigate the roughness of the cement concretes surface. As a result, it was established that the introduction of the basalt fiber into the cement mixture improves its physical and mechanical characteristics. Finally, the composition of the cement mixture for the rough thin-layer cement pavement was developed, taking into account the existing parameters of the asphalt pavements.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr SONP/SP/546092/2022 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2024).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies