Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Koncepcja oceny przejęcia kontroli sterowania przez kierowcę w pojazdach z warunkową autonomizacją

Tytuł:
Koncepcja oceny przejęcia kontroli sterowania przez kierowcę w pojazdach z warunkową autonomizacją
Autorzy:
Razin, P.
Grabarek, I.
Data publikacji:
2018
Słowa kluczowe:
pojazd autonomiczny
autonomizacja transportu
przejęcie kontroli
autonomous vehicles
road transport automation
Connected Automated Driving
takeover
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule zaprezentowano koncepcję oceny przejęcia kontroli sterowania przez kierowcę w pojazdach z warunkową autonomizacją, w ramach której istotną rolę odgrywają sygnały informujące kierowcę o konieczności przejęcia kontroli nad pojazdem, np. w przypadku autonomicznej jazdy po autostradzie (tzw. highway chauffeur). Przedstawione w artykule wstępne wyniki badań dotyczą efektywności sygnałów o różnej modalności. Badania sygnałów zrealizowano na stanowisku multisensorycznym, stanowiącym wyposażenie symulatora samochodu osobowego ASI200-6. Przeprowadzony eksperyment pozwolił zweryfikować efektywność działania stanowiska badawczego i jego poszczególnych modułów oraz odpowiedzieć na ważne pytanie dotyczące efektywnego sposobu komunikacji z kierowcą przez interfejsy HMI, minimalizującego czas przejęcia kontroli nad pojazdem. Czas ten był jednym z głównych analizowanych parametrów. Wyniki eksperymentu wskazują, że skuteczność przekazywania informacji zależy od jej formy. Badani uzyskiwali najlepsze wyniki, gdy informowani byli poprzez interfejs wizualny i dźwiękowy (t = 3,84 s). Otrzymane wyniki posłużą do sformułowania rekomendacji dla przemysłu motoryzacyjnego. Kolejnym etapem badań będzie analiza manewrów wykonanych po przejęciu kontroli oraz ocena ich poprawności.
The article presents the concept of driver takeover assessment in the vehicles with conditional automation. The signals are used to inform the driver about the necessity to take over the control in automated vehicles when considering automated driving scenarios (e.g. highway chauffeur). The article presents preliminary results of the research concerning the efficiency of different modality signals. The research was carried out on multisensoric stand in driving simulator AS1200-6. Such research on one hand enabled the verification of the efficiency of multisensoric stand’s operation. On the other hand, it helped to answer a significant research question regarding the efficient way of communicating with a driver through the use of HMI interface, in order to minimize the time of taking over the control of the vehicle. Time necessary for taking over the control was one of the main analyzed parameters. Results of the test indicate that the effectiveness of information transfer depends on its form. The examinees achieved the best results when informed through visual and auditory interfaces (t = 3,84 s). Obtained results are going to serve to formulate the recommendations for automotive. The next research stage will be to analyze the maneuvers taken after taking over the control and the assessment of their correctness.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies