Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Optymalizacja kosztów transportu gazu skroplonego LNG pod względem lokalizacji magazynów na przykładzie Polski

Tytuł:
Optymalizacja kosztów transportu gazu skroplonego LNG pod względem lokalizacji magazynów na przykładzie Polski
Autorzy:
Popławski, Tomasz
Kurkowski, Bartosz
Data publikacji:
2021
Słowa kluczowe:
LNG
programowanie liniowe
optymalizacja
alokacja magazynów
linear programming
optimisation
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wielu ekspertów zarówno z Polski jak i UE jednoznacznie stwierdza, że Gazociąg Nordstream 2 zmniejsza bezpieczeństwo gazowe zarówno Polski jaki i państw z Europy środkowowschodniej. W związku z tym konieczne są różne przedsięwzięcia w celu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Przy istniejącej i wciąż rozwijającej się infrastrukturze drogowej oraz kolejowej, jak również w obliczu istnienia terminali do odbioru gazu w Świnoujściu i Gdańsku, jednym z możliwych działań w tym kierunku jest budowa nowych magazynów lub rozbudowa starych w taki sposób, aby można było przewozić i przechowywać tam skroplony gaz LNG. Jednak, aby przedsięwzięcie to było opłacalne, lokalizacje tych magazynów muszą tak zostać dobrane, aby zminimalizować przyszłe koszty transportowe. W niniejszym artykule zaproponowano metodę opartą o programowanie liniowe, która pozwala na optymalną alokację magazynów LNG. Jej innowacyjnym względem istniejących metod elementem jest dynamicznie aktualizująca się waga dostawcy, w zależności od przypisanych do niego odbiorców. Dla zaprezentowanego przykładu zaproponowana metoda pozwoliła na zmniejszenie kosztów drogowych o ponad 25%.
Many experts from both Poland and the EU clearly state that the Nordstream 2 gas pipeline reduces gas safety both in Poland and in Central and Eastern European countries. With the existing and still developing road and rail infrastructure, as well as the gas receiving terminals in Świnoujście and Gdańsk, one of the possible actions is the construction of new warehouses or expansion of old ones so that LNG can be transported and stored there. However, for this venture to be profitable, the locations of these warehouses must be selected to minimize future transport costs. This article proposes a method based on linear programming that allows for the optimal allocation of LNG storage facilities. Its innovative element compared to the existing methods is the dynamically updating weight of the supplier, depending on the recipients assigned to it. For the example shown, the proposed method allowed to reduce road costs by more than 25%.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2021).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies