Tytuł pozycji:
E-learning versus t-learning
In this paper we will discuss the differences between the traditional, face-to-face education (t-learning) and the education supported by means of computers connected to the Internet (e-learning). We will present the main advantages of the latter one - which result from the very nature of this form of teaching - but also point out the disadvantages (real or imaginary). The conclusions are formulated in terms of "the Decalogue" of e-education, that is the collection of ten rules which makes the e-instruction at least as effective as the traditional one.
W niniejszym artykule omawiamy różnice pomiędzy tradycyjnym procesem nauczania, z nauczycielem spotykającym się z uczniami w sali (t-learning), a e-nauczaniem - edukacją zdalną poprzez Internet, wspomaganą komputerowo (e-learning). Przedstawiamy główne zalety tej ostatniej, wynikającej z samej natury takiej formy nauczania, ale wskazujemy także jej prawdziwe lub pozorne ograniczenia. Konkluzje formułujemy w postaci "dekalogu", tzn. zestawu 10 reguł, których stosowanie przyczyni się do zapewnienia wysokiej jakości e-nauczania.