Tytuł pozycji:
Niestabilność eksploatacyjna parametrów magnetycznych i elektrycznych blach rdzenia stojana generatora TWW-200-2A
Pakiety skrajne blach rdzenia stojana generatora pracują w trudnych warunkach obciążeń termicznych w wyniku oddziaływania pola magnetycznego rozproszenia. Procesy złożonej degradacji zmęczeniowej struktury stali oddziaływają na zmianę jej parametrów fizycznych takich jak przenikalność magnetyczna i konduktywność [1-10]. Zmiany te postępują z różną dynamiką, w zależności od składu chemicznego i procesów obróbki. Badania tych zmian można wykorzystać do oceny stanu technicznego elementów maszyn. W artykule przedstawiono wyniki badań w zakresie względnych zmian przenikalności magnetycznej i konduktywności próbek blach elektrotechnicznych rdzenia stojana generatora TWW-200-2A po kilkudziesięcioletniej eksploatacji. Próbki badano metodą spektroskopii impedancji sondy pomiarowej. Podstawy prezentowanej metodyki badań były opracowane dla pojazdów szynowych - w zakresie diagnostyki zestawów kołowych, jednak można ją stosować w wielu gałęziach gospodarki, ograniczając wielokrotnie koszty urządzeń badawczych oraz czas badań.
End stacks of the generator stator core sheets operate in difficult load conditions due to the influence of the magnetic leakage field. Processes of the complex fatigue degradation of steel structure affect change of its physical parameters such as magnetic permeability and electric conductivity [1-10]. The changes occur with different dynamics depending on chemical composition and manufacturing processes. Research on the changes can be used to evaluate the technical condition of machine components. This paper presents the results of tests in the scope of relative changes of magnetic permeability and electric conductivity of samples of electromagnetic steel sheets of TWW-200-2A generator stator core after tens years of operation. The samples were tested by measuring probe impedance spectroscopy method. Basics of the presented testing methodology were developed for rail vehicles - in the area of wheel set diagnostics, but it can be used in many sectors of the economy, reducing both the cost of the testing equipment and the testing time.