Tytuł pozycji:
Koncepcja silnika BLDC z przełączalną liczbą zwojów w napędzie samochodu elektrycznego
W artykule przedstawiono obliczone parametry silnika napędowego BLDC oraz parametry pojazdu, w którym zostanie on zastosowany (parametry znamionowe silnika, charakterystyki prędkości, moment obrotowy, przyspieszenie samochodu). Regulacja prędkości obrotowej opisanego silnika BLDC jest realizowana poprzez zmianę liczby zwojów. Autorzy przedstawili również budowę oraz rozwiązania konstrukcyjne silnika posługując się stworzonym "rozłożeniem" modelu 3D. W artykule zostały zamieszczone zdjęcia silnika zaprojektowanego i wyprodukowanego w BOBRME Komel oraz zdjęcia silnika po zamontowaniu w samochodzie. Projekt opisanego napędu jest realizowany przez Politechnikę Śląską oraz Branżowy Ośrodek Badawczo Rozwojowy Maszyn Elektrycznych KOMEL.
This article presents the calculated parameters of the BLDC motor and calculated parameters of the vehicle equipped with a featured drive (rated motor parameters, the characteristics of speed, torque, acceleration of the car). The speeded control of described BLDC motor is realized by controlling the number of turns. In this paper the design and construction solutions used in the engine are presented. The construction is shown in the split 3D model. The authors also show photos of the engine manufactured in the institute BOBRME KOMEL and pictures of the motor mounted in a car. The project of the drive is realized by Silesian University of Technology and Research and Development Centre of Electrical Machines KOMEL.