Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wielokryterialna optymalizacja przydziału taboru do linii miejskiego transportu zbiorowego

Tytuł:
Wielokryterialna optymalizacja przydziału taboru do linii miejskiego transportu zbiorowego
Autorzy:
Aleksandrowicz, Jan
Data publikacji:
2022
Słowa kluczowe:
przydział taboru
model optymalizacji
miejski transport zbiorowy
vehicle allocation
optimization model
urban public transport
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł poświęcony jest tematyce wielokryterialnej optymalizacji przydziału taboru do linii miejskiego transportu zbiorowego. W artykule przedstawiono propozycję modelu czterokryterialnego mającego zastosowanie w systemach miejskiego transportu zbiorowego obsługiwanych pojazdami elektrycznymi i spalinowymi. W opracowaniu zdefiniowano aktualne wymagania względem transportu zbiorowego oraz uwarunkowania przydziału taboru do linii. Przedstawiono ograniczenia procesu decyzyjnego przydziału taboru oraz wskazano cztery kryteria optymalizacji (komfort podróży, energochłonność pojazdów, emisja szkodliwych substancji oraz oczekiwania organizatora miejskiego transportu zbiorowego). W pracy przedstawiono i objaśniono opracowany model optymalizacji przydziału taboru wraz z ograniczeniami. W artykule przedstawiono wyniki testów modelu wraz z praktycznym zastosowaniem z wykorzystaniem autorskiego programu w środowisku MATLAB. Artykuł zakończono wnioskami z przeprowadzonych prac i planem dalszych prac nad tematem.
The article is about multi-criteria optimization of allocation of vehicles to urban public transport lines. The paper presents a proposal of a four-criteria model applicable to urban public transport systems served by electric and diesel vehicles. The paper defines the current requirements for public transport and the conditions for allocation of vehicles to lines. There are presented limitations of the decision-making process for vehicle allocation and four optimization criteria are indicated (travel comfort, energy consumption of vehicles, harmful substances emission and expectations of the urban public transport organizer). The article presents and explains the developed optimization model for vehicle allocation with constraints. The paper presents the results of model testing and practical application using the author’s program in the MATLAB environment. The article concludes with deductions from the work carried out and a plan for further work on the topic.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr SONP/SP/546092/2022 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2024).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies