Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dynamiczne mapy koncepcji jako strategia nauczania na kierunkach technicznych

Tytuł:
Dynamiczne mapy koncepcji jako strategia nauczania na kierunkach technicznych
Autorzy:
Arkit, Aleksandra
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
mapa koncepcji
dydaktyka matematyki
matematyka akademicka
efektywność nauczania
concept map
math didactics
academic mathematics
teaching efficiency
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
Treści matematyczne mają charakter hierarchiczny, zatem nauczanie matematyki musi odbywać się w sposób liniowy. Konsekwentne konstruowanie wiedzy matematycznej sprzyja jej zrozumieniu i ułatwia jej wykorzystanie w praktycznych sytuacjach. Efektywność nauczania zostanie osiągnięta, gdy wiedza ta zostanie przez studentów uporządkowana i podsumowana w odpowiedni sposób, w oparciu o istniejące zależności. Jest to umiejętność wymagająca od nich wysokiego poziomu myślenia krytycznego i osobistego zaangażowania, a która jest rzadko rozwijana na wcześniejszych etapach kształcenia. Artykuł zawiera propozycję wsparcia studentów w tym zakresie poprzez tworzenie symultanicznie do wykładu z matematyki map koncepcji będących swoistą wizualizacją struktury wiedzy przedstawionej w ramach zajęć.
Mathematical content is hierarchical in nature therefore mathematics must be taught in a linear manner. The consistent construction of mathematical knowledge promotes its understanding and facilitates its use in practical situations. Effective teaching will be achieved when this knowledge is structured and summarised by students in an appropriate way based on existing relationships. This is a skill that requires a high level of critical thinking and personal commitment from them, and which is rarely developed at earlier stages of education. The article proposes to support students in this respect by creating concept maps simultaneous to the mathematics lecture, which are a kind of visualisation of the knowledge structure presented in the course. They are dynamic, as the map is created on the fly, by adding the next most important elements of the lecture, taking into account their structure and interconnections. In this way, students can observe the process of constructing the knowledge presented in class. Whenever a concept map is used, both lecturer and students can refer back to what has been discussed previously, creating a web of perceived, existing relationships. If necessary, any doubts can be clarified immediately. In this way, we get, as it were, a natural division of the meeting into stages, in which we can control whether the pace of the class is adequate to the perceptive capacity of the audience. The concept map can serve as a template or inspiration for the listeners to keep their own notes, with the possibility of adding individual observations and insights. In the end, a complete, visual note is created containing a compendium of knowledge, providing a basis for further work by the listeners. The effectiveness of such a map is also due to the fact that it has been carefully thought out by the lecturer.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies