Tytuł pozycji:
Wyznaczanie początkowego pola prędkości powietrza w modelu diagnostycznym
Problemem niezwykle istotnym, związanym z transportem jest ocena jego oddziaływania na środowisko w związku z emisją i dyspersją zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania paliw w silnikach. Modelowanie dyspersji zanieczyszczeń wiąże się z szeregiem zagadnień, spośród których podstawowym wymaganiem jest znajomość pola prędkości. W pracy przedstawiono wyniki analiz numerycznych, pokazujących wpływ wartości parametrów definiujących sposób interpolacji danych pomiarowych w celu wyznaczania początkowego pola prędkości powietrza, na dopasowane już, spełniające równanie ciągłości pole powietrza w modelu diagnostycznym. Zastosowano metodę odwrotnej odległości (średniej wagowej), szczególnie zalecanej w przypadku siatki dyskretyzacyjnej o nierównomiernie rozłożonych węzłach. Przeprowadzono symulacje dla przykładowego obszaru ze wzniesieniem usytuowanym centralnie oraz dla określonych warunków meteorologicznych. Do analizy wyników posłużono się wskaźnikami statystycznymi.
Nowadays, the influence of transport on environment caused by dispersion of exhaust pollutants emitted from engines is one of the crucial problem. The dispersion modelling is a complex task in which one of the basic steps concerns modeling of air velocity field. In this paper the results of test computations are presented showing the influence of values of parameters which define the way in which measurement data are interpolated in order to determine the initial air velocity field on an already adjusted air field by satisfying the continuity equation in a diagnostic model. The inverted distance method (weighted mean) is used, one which is especially recommendable in the case of a discretisation net with non-equidistant nodes. Simulations are carried out for a sample area with a centrally situated prominence and for specific meteorological conditions. Statistic indicators are used to analyse the results.