Tytuł pozycji:
Efektywność funkcjonowania przedsiębiorstw transportu towarów w ujęciu przyczynowej analizy kreowania wartości
Rozwój przedsiębiorstwa jest kształtowany przez zmieniający się w czasie zbiór warunków oraz podzbiór czynników rozwoju, które wyznaczają przestrzeń ekonomiczną rozwoju przedsiębiorstwa. Efektywność jest najważniejszym przejawem racjonalnego gospodarowania – wyraża rezultaty racjonalności gospodarowania, a przedsiębiorczość jest skutecznym sposobem osiągania efektywności. Kreowanie wartości przedsiębiorstwa uznać należy za uniwersalny i wszechstronny miernik efektywności jego działań. To w nim zawiera się szereg miar cząstkowych, będących równocześnie celami szczegółowymi przedsiębiorstwa. Stąd analiza wartości przedsiębiorstwa to także analiza efektywności pomnażania zainwestowanego w nie kapitału – efektywności kreowania wartości przedsiębiorstwa. Celem podjętych badań jest ocena wielkości, przebiegu i mechanizmu kreowania wartości przedsiębiorstw transportu towarów, magazynowania oraz działalności wspomagającej transport. Wartość tę stanowi wartość kapitału własnego tych przedsiębiorstw, a proces jej kreowania oceniany jest przez pryzmat stopy zwrotu z kapitału własnego. Weryfikacji z zastosowaniem opracowanej metodologii podlega hipoteza badawcza o dominującym nadal w procesie rozwoju przedsiębiorstw transportowych udziale wielkości i zmian rentowności sprzedaży w kreowaniu wartości, przy słabości oddziaływania czynników w zakresie sprawności gospodarowania majątkiem i struktury jego finansowania. Wielkość oddziaływania czynników kreowania wartości jest ponadto przedmiotowo zróżnicowana względem szczególnego rodzaju prowadzonej działalności (klas PKD).
Corporate development is affected by a set of conditions, changing in the course of time, and the subset of development factors which mark the economic space of a company’s expansion. Effectiveness is the most significant indicator of business rationality – it reflects the effects of business rationality, while entrepreneurship is an effective way of achieving effectiveness. Corporate value creation should be regarded as a universal and comprehensive measure of company operations. It comprises a number of sub–measures which represent a company’s specific objectives. Therefore, an analysis of corporate value is also an analysis of the effectiveness of increasing invested capital – the effectiveness of corporate value creation. The research study aims to assess the volume, manner and mechanism of creating value in goods transport companies, warehousing activities and transport–supporting operations. This value represents companies’ equity and the corporate value creation process is evaluated from the point of view of return on equity. On the basis of the adopted methodology the paper verifies the hypothesis which states that value creation in transport companies is affected by the volumes of and changes in sales profitability rather than such factors as effective asset management and asset financing structures. The impact of value creation factors also depends on the type of business operations (“PKD” – Polish Classification of Business Activities).