Tytuł pozycji:
Odpowiedzialne przywództwo w dobie CSR
W artykule zaprezentowano dwa pojęcia, które razem nie występują często: przywództwo i społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). CSR wymusza unikalny sposób myślenia o biznesie, który oznacza odpowiedzialność wobec wszystkich interesariuszy w perspektywie długookresowej. Jest to idea, która stawia nowe wyzwania przed przywódcami. Przede wszystkim wymusza na nich odpowiedzialność – za siebie, pracowników, organizację i otoczenie. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie czego koncepcja CSR wymaga od liderów. Dokonano tu przeglądu najważniejszych definicji przywództwa. Podjęto też próbę odpowiedzi na pytanie, czy współcześni menedżerowie odpowiedzialnie podchodzą do rozwoju swoich kompetencji przywódczych i dlaczego jest to tak ważne. Do osiągniecia celów badawczych wykorzystano wyniki badań ankietowych oraz wywiadów z pracownikami Regionalnych Ośrodków Pomocy Społecznej, działających na Śląsku.
The article presents two concepts that do not occur often together: leadership and corporate social responsibility (CSR). CSR enforces a unique way of thinking about business, that means accountability to all stakeholders in the long term. It is an idea which presents new challenges for leaders. First of all, requires them to take responsibility – for themselves, employees, organization and the environment. The article is an attempt to answer the question of what CSR requires from leaders. There is a review here of the most important definitions of leadership. It is also an attempt to answer the question of whether modern managers have a responsible approach to development of their leadership competencies and why it is so important. To achieve the research objectives the paper is based on the results of surveys and interviews with employees of the Regional Social Assistance Centres operating in Silesia.