Tytuł pozycji:
Risk analysis in case of fire on PZL BRYZA using the event tree analysis
The paper presents application of the Event Tree Analysis method for analyzing risk in complex situations. A model associated with the occurrence of fire on PZL Bryza was developed using the aircraft flight manual. The probabilities of events caused by the initiating event and the losses caused by each of the highlighted final undesirable events were determined. Statistical data for flight safety was used to calculate probability of the initiating event. The risk was determined as the probability that losses of at least given category will occur during one flight. As a result of the conducted analysis it was found that the probability of in-flight fire is very small. However, in such a case, the probability of death of one or more passengers is relatively high.
Tematem publikacji jest wykorzystanie metody drzewa zdarzeń do analizy ryzyka w sytuacjach złożonych. Zbudowano model związany z wystąpieniem pożaru na pokładzie samolotu PZL Bryza z wykorzystaniem instrukcji użytkowania samolotu w locie. Określono prawdopodobieństwa zdarzeń spowodowanych przez zdarzenie inicjujące oraz straty spowodowane przez każde z wyróżnionych końcowych zdarzeń niepożądanych. Prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia inicjującego wyznaczono z wykorzystaniem danych statystycznych dotyczących bezpieczeństwa w lotnictwie. Ryzyko określono jako prawdopodobieństwo powstania strat co najmniej określonej kategorii w trakcie jednego lotu. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru w locie jest znikome. Jednak w takim przypadku prawdopodobieństwo śmierci jednego lub więcej pasażerów jest stosunkowo wysokie.