Tytuł pozycji:
Badanie potrzeb użytkowników w zakresie chatbotów wspierających rozwiązywanie problemów związanych z ŚOI
Pandemia COVID-19 spowodowała, że potrzeba dostępu do rzetelnych źródeł informacji dotyczących wymagań stawianych środkom ochrony indywidualnej (ŚOI) oraz zasad ich doboru i bezpiecznego stosowania stała się bardziej dostrzegalna dla szerszej grupy odbiorców. Obecnie w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy – Państwowym Instytucie Badawczym (CIOP-PIB) trwają prace nad opracowaniem tekstowego interfejsu konwersacyjnego (tzw. chatbota) wspierającego użytkowników w tym zakresie. W artykule przedstawiono pilotażowy zakres opracowywanego chatbota oraz oczekiwania użytkowników względem chatbotów, określone na podstawie badań ankietowych. Z przeprowadzonych badań wynika, że użytkownicy korzystają z chatbotów głównie w celu wyszukiwania informacji. Konieczne jest więc zapewnienie użytkowników o prawdziwości podawanych informacji. Istotne są również estetyka i funkcjonalność chatbota, co można uzyskać m.in. poprzez zwiększenie czytelności tekstu i ikon oraz dokładniejsze rozdzielenie wymienianych wiadomości. Usatysfakcjonowanie użytkownika, zarówno w kwestiach merytorycznych, jak i technicznych, sprawi, że kontakt z chatbotem będzie wyzwalał w nim pozytywne odczucia i zachęci do ponownego skorzystania z tego narzędzia.
The COVID-19 pandemic has led to a need for access to reliable sources of information on the requirements for PPE, principles of selection and its safe use. Central Institute for Labour Protection - National Research Institute is working on developing a text-based conversational interface (chatbot). The article presents the pilot scope of the chatbot under development and users’ expectations of chatbots based on surveys. The survey found that users mainly use chatbots to search for information. It is necessary to assure users of the authenticity of the information provided. The issue of ensuring the chatbot’s appropriate aesthetics and functionality is also important, e.g. by increasing the readability of text and icons and more accurately separating the messages exchanged. By satisfying the user, both in terms of content and technical issues, interaction with the chatbot will release positive feelings in users and encourage them to return again.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).