Tytuł pozycji:
Miejski transport zbiorowy a jakość życia mieszkańców
Do oceny i porównania miast ze względu na jakość życia ich mieszkańców stosowane są różnorodne rankingi i audyty, wykorzystujące różniące się często mierniki zwane wskaźnikami lub indykatorami. Można mówić o ponad 30 różnych programach badawczych oceniających jakość życia mieszkańców miast. Wpływ miejskiego systemu transportu na jakość życia mieszkańców jest w nich w różnym stopniu uwzględniany. W pracy przeprowadzono analizę roli miejskiego systemu transportowego w istniejących rankingach oceny jakości życia w mieście. Omówiono opublikowany w 2014 roku standard ISO 37120:2014 określający kryteria, jakie należy stosować przy ocenie poziomu i jakości życia w danym mieście. Określone w standardzie ISO kryteria odnoszące się do oceny roli systemu miejskiego transportu w kształtowaniu poziomu życia mieszkańców porównano z kryteriami zawartymi w takich rankingachjak amerykańskiej firmy konsultingowej Mercer czy też w rankingach Global Cities Institute (GCI) lub Green City Index stworzony przez Economist Intelligence Unit, przy współpracy z firmą Siemens A.G. Na podstawie przeprowadzonych analiz stopnia kompletności i obszerności kryteriów uwzględnianych w doborze indykatorów opisujących rolę transportu przy ocenie jakości życia w danym mieście można stwierdzić, że standardy określone przez normę ISO 37120:2014 w największym stopniu uwzględniają zarówno rolę transportu publicznego jak i indywidualnego (w tym rowerowego) w kształtowaniu miasta przyjaznego mieszkańcom.
The evaluation of quality of living in a city is a multi-layered process involving numerous factors, such as job availability, accommodation and public transport. In order to effectively evaluate and compare cities in terms of quality of life, various rankings and audits, which use diverse indicators, are used. There are more than 30 research programmes used to evaluate the quality of life in a given city. These programmes include a number of indicators, usually grouped under different categories which take into consideration the influence of urban transport on the quality of life to varying degrees. The paper examines the role of urban transport in the current rankings of quality of life, including the 2014 ISO 37120:2014 standard, which defines the criteria that should be used when evaluating the level and quality of life in a given city. The criteria used in the ISO standard in order to evaluate the role of urban transport in shaping the quality of living are compared to the criteria included in other rankings, such as Mercer’s quality of living reports, Global Cities Institute (CGI) rankings or Green City Index created by Economist Intelligence Unit in cooperation with Siemens A.G. On the basis of the analyses regarding the degree of completeness and comprehensiveness of the criteria used in the selection of the indicators describing the role of transport in evaluating the quality of living it could be stated that the standards established by ISO 37120:2014 to the greatest extent take into consideration both the role of public and individual (including cycling) transport in shaping an inhabitant friendly.