Tytuł pozycji:
Zastosowanie techniki konfliktów ruchowych jako miary pośredniej w ocenie bezpieczeństwa ruchu drogowego
W artykule przedstawiono ideę stosowania miar pośrednich w analizach bezpieczeństwa ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem techniki konfliktów ruchowych oraz opisano metody rejestrowania danych za pomocą wideo detekcji. Wskazano podstawowe miary pośrednie związane z konfliktami w ruchu pojazdów ze szczególnym uwzględnieniem konfliktów, których efektem jest najechanie na tył pojazdów. Na podstawie wybranych miar przedstawiono przykład zastosowania analizy konfliktów ruchowych, do oceny wpływy typu przekroju poprzecznego na odcinkach przejść drogowych przez miejscowości i parametrów prędkości potoku ruchu, na możliwość wystąpienia zdarzeń drogowych związanych z najechaniem na tył pojazdów. W efekcie przeprowadzonych obliczeń wykazano wpływ przekroju poprzecznego na zagrożenia brd oraz ciężkość zdarzeń. Opisano korelacje między zastosowanymi miarami pośrednimi wskazując możliwości ich stosowania.
The paper presents the concept of using surrogate measures used in analysis of road safety with particular emphasis on of Traffic Conflict Technique (TCT). Also the methods of data collection, using video detection, are described. Basic surrogate measures related to traffic conflicts are indicated with particular emphasis on conflicts, which can cause rear-end collision. On the basis of selected surrogate measures an example of the use of traffic conflict analysis is presented, to assess the influence of the type of cross-section on the road sections passing through the village and the speed parameters of traffic flow, on the possibility of hazard situations related to the rear-end collision. The results of calculations indicated the impact of the road cross-section on road safety and the severity of the accident. The correlations between the applied surrogate measures are described and the possibilities of their application are also indicated.