Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Return of the Authentic Artistic Decor of the Assembly Hall of the Main Building of the Lviv Polytechnic University

Tytuł:
Return of the Authentic Artistic Decor of the Assembly Hall of the Main Building of the Lviv Polytechnic University
Autorzy:
Bevz, Mykola
Hetmanchuk, Serhii
Demkiv, Myron
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
conservation
artistic decoration
assembly hall
Lviv Polytechnic
konserwacja
dekoracja artystyczna
malowanie ścian
Aula Politechniki Lwowskiej
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The publication highlights the results of pre-project, design and work studies on the conservation of the interior of the Assembly Hall of Lviv Polytechnic University. The assembly hall is located in the main building of the university. The building was erected in 1874−1877 according to the project of the architect Julian Zaharievich. The hall received its finished artistic design and decor in 1884 after the painting works designed by the architect Ivan Dolynskyi and the installation in the frieze of 11 artistic canvases made at the Kraków Academy of Arts under the direction of Jan Matejko. Paintings are the main decoration of the hall and using artistic allegorical images reveals the development of humanity and the role of tech-nical and spiritual progress in this process. The paintings were preserved in good condition, but the interior of the hall itself was thoroughly changed in the 20th century. The restoration works were carried out on the interior of the hall from 2015 to 2021 to return it to its original appearance. The restoration work was divided into two main phases. In the first stage, a comprehensive study of the interior was carried out and restoration work was made on one fragment of the wall. Conduct-ing the first round of cleaning and restoration works only on the selected part of the wall of the hall was due to the need to identify the difficulties of implementing restoration works and develop their optimal methodology. This experimental stage provided answers to several questions: what is the preservation of the original art painting layer; what paints were used by the authors; which method of cleaning layers is the most effective, etc. We also received an answer to the question – of how long will be the process of the full cycle of restoration works in the assembly hall. This stage ended with the correction and finalization of the conceptual project for the restoration of the artistic interior of the assembly hall. The article highlights the results of this first stage of work, as well as describes all stages of the execution conservation works. As a result of the restoration work, which lasted five years, the Assembly Hall acquired an authentic appearance.
W publikacji zaprezentowano wyniki prac przedprojektowych, projektowych i wykonawczych związanych z konserwacją i restauracją wnętrza auli Politechniki Lwowskiej. Aula mieści się w gmachu głównym uczelni. Budynek wzniesiono w latach 1874−1877 według projektu architekta Juliana Zahariewicza. Kompletny projekt artystyczny i dekorację sali otrzymała w 1884 roku po pracach malarskich według projektu architekta Iwana Dolińskiego i zamontowaniu we fryzie 11 płócien artystycznych wykonanych w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Matejki. Obraz stanowi główną dekorację sali i za pomocą artystycznych alegorycznych obrazów ukazuje rozwój ludzkości oraz rolę postępu technicznego i duchowego w tym procesie. Malowidła zachowały się w dobrym stanie, jednak samo wnętrze sali zostało w XX wieku gruntownie przebudowane. W latach 2015−2021 we wnętrzu hali przeprowadzono prace restauratorskie, mające na celu przywrócenie jej pierwotnego wyglądu. Prace konserwatorskie podzielono na dwa główne etapy. W pierwszym etapie przeprowadzono kompleksowe badania wnętrza i prace konserwatorskie na jednym fragmencie muru. Przeprowadzenie pierwszego cyklu prac porządkowo-renowacyjnych jedynie na wybranym fragmencie ściany hali wynikało z konieczności zidentyfikowania trudności w wykonaniu prac renowacyjnych i opracowania optymalnej metodyki ich wykonywania. Ten etap eksperymentalny dał odpowiedzi na kilka pytań: na czym polega zachowanie oryginalnej warstwy artystyczno-malarskiej; jakich kolorów użyli autorzy; jaka jest najskuteczniejsza metoda czyszczenia z warstw itp. Otrzymano także odpowiedź na pytanie – jak długo będzie trwał proces pełnego cyklu prac konserwatorskich w hali. Etap ten zakończył się korektą i sfinalizowaniem projektu koncepcyjnego renowacji artystycznego wnętrza auli. W artykule ścisle zaprezentowano rezultaty pierwszego etapu prac, a także scharakteryzowano wszystkie fazy prac wykonawczych. W wyniku trwających około pięć lat prac konserwatorskich aula uzyskała autentyczny wygląd.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies