Tytuł pozycji:
Laboratoryjna symulacja samochodowego układu wtrysku paliwa LPG
W artykule przedstawiono możliwości mechatronicznego modelu pozwalającego na wykonywanie zróżnicowanych symulacji pracy samochodowego układu wtrysku paliwa LPG w warunkach laboratoryjnych. Model zbudowano na bazie sterownika gazowego Versusgas MV4 pracującego w układzie „master-slave”. Generowane w pojeździe samochodowym rzeczywiste sygnały wejściowe, wykorzystywane przez sterownik zastąpiono sygnałami wytworzonymi w odpowiednich układach symulujących. Model umożliwia śledzenie mechanizmów pracy instalacji gazowej. W szczególności możliwa jest analiza wpływu szeregu sygnałów wejściowych sterownika gazowego na jego działanie oraz na pracę wtryskiwaczy gazowych. Sygnały wejściowe mogą być generowane z poziomu modelu lub/i oprogramowania dedykowanego do sterownika. Model stanowi uzupełnienie bazy laboratoryjnej oraz wsparcie procesu dydaktycznego i poznawczego.
The paper presents the possibility of mechatronic model that enables performing different simulation of automotive LPG fuel injection system in the laboratory. Model was built on the basis of the gas controller Versusgas MV4 which is working in a "master-slave" system. Generated in the actual motor vehicle the input signals used by the controller were replaced by the signals generated in the respective simulation circuits. The model enables to track of operating mechanisms of the gas installation. In particular, it is possible to analyze the influence of many input parameters of gas controller on its operation and on the work of the gas injectors. Input signals can be generated from the model and/or software dedicated to the controller. Model complements the laboratory base and supports the processes of learning and cognition.