Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kultura informacyjna a zarządzanie informacją w organizacjach nauki i szkolnictwa wyższego

Termin kultura informacyjna często wiązany jest z problematyką zachowań informacyjnych lub rozumiany jest jako cecha społeczeństwa informacyjnego. W kontekście zagadnień zarządzania informacją w nauce i szkolnictwie wyższym problem ten łączy się z pytaniami o funkcjonowanie środowiska informacyjnego organizacji. W referacie poruszona została kwestia diagnozy kultury informacyjnej, która w interpretacji socjologiczno-funkcjonalnej przedstawionej przez autora może mieć wpływ na skuteczność systemu zarządzania informacją instytucjonalną w jednostkach naukowych i instytucjach szkolnictwa wyższego. Zagadnienie informacji instytucjonalnej rozumiane procesowo wymaga określenia cech istotnych elementów systemu informacyjnego i wiedzy organizacyjnej oraz zrozumienia ogólnych tendencji kulturowych, w szczególności w obszarze podejmowania decyzji, przyjętego systemu oraz procesów informacyjnych wartości, norm, zachowań i potrzeb informacyjnych. Tak rozbudowany zestaw elementów jest trudny do zaobserwowania w sposób holistyczny, co powoduje, że niezmiernie trudno jest wskazać na przyczyny skuteczności lub nieskuteczności działalności informacyjnej w organizacji. Celem referatu jest przedstawienie modelu, który pozwala na zidentyfikowanie kultury informacyjnej jednostki. W myśl przyjętej w referacie tezy, model kultury informacyjnej zostanie przedstawiony jako narzędzie wspomagające prowadzenie badań instytucjonalnych, a kwestia weryfikacji jego użyteczności stanowi przyczynek do dalszych badań.
The term information culture is often associated with behavioral issues of information or understood as a feature of the information society. In the context of information management in science and higher education this problem is combined with questions about the functioning of the information environment of the organization. The paper raised questions of information culture diagnosis which in the socio-functional interpretation presented by the author may have an impact on the effectiveness of information management system in institutional research units and institutions of higher education. The issue of institutional information processes requires the determination essential elements of information system and organizational knowledge with basic understanding of the general cultural trends, particularly in decision making, information processing, values, norms, attitudes and information needs. This comprehensive set of elements is difficult to observe in a holistic way, which makes it extremely difficult to identify the reasons for the effectiveness or ineffectiveness of information activities in the organization. The aim of paper is to present a model that allows to identify the profile of information culture in units and institutions. According to thesis presented in this paper, model of information culture is understood as a tool to support institutional research. Verification of its usefulness is an contribution to further research.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies