Tytuł pozycji:
Kształtowanie i ocena zdolności przewozowej systemu Kolei Dużych Prędkości
Uruchomienie w Polsce w grudniu 2014 roku przewozów składami ED250 z prędkością 200 km/h stanowi ważny krok w procesie tworzenia sieci połączeń Kolejami Dużych Prędkości. Historia rozwoju takich systemów w Europie i na świecie potwierdza ich charakterystyczną cechę, jaką jest saturacja poszczególnych linii osiągających maksymalne zdolności przepustowe, a w konsekwencji także przewozowe. W artykule rozpatrzono podstawowe elementy decydujące o zdolności przepustowej Linii Dużych Prędkości oraz całego systemu KDP. Zebrane doświadczenia światowe wykorzystano do autorskiej próby ich zastosowania w warunkach polskich w odniesieniu do Centralnej Magistrali kolejowej.
Launching in Poland in December 2014 of ED250 (EMU Pendolino) railway connections at a speed of 200 km/h represents an important step in the process of creating a network of Polish High Speed Railways. The history of development of such systems in Europe and the world confirms their characteristic, which is the saturation of numerous lines reaching the maximum capacities. In the paper examines the basic elements determining the capacity of High Speed Lines and the entire HSR system. The gathered world experience was used for proposed by the author application in Polish conditions on the Central Trunk Line (CMK).