Tytuł pozycji:
Analiza porównawcza poziomu hałasu w wybranych punktach Szczecina
W artykule przeanalizowano problem hałasu w dużych aglomeracjach. Ponadnormatywny hałas jest efektem dynamicznie rozwijającej się motoryzacji, w tym niespotykanego wcześniej wzrostu zarejestrowanych samochodów osobowych oraz nieprzystosowanych do tak dużego natężenia ruchu miast. Ponadto podano szacunkową liczbę i odsetek osób w Szczecinie narażonych na oddziaływanie hałasu pochodzącego od ruchu kołowego, ocenianych wskaźnikami LDWN i LN. Zwrócono również uwagę na rolę logistyki miejskiej, w procesie poprawy warunków życia mieszkańców, narażonych na dyskomfort wynikający z natężenie hałasu komunikacyjnego – drogowego. Porównano natężenie hałasu w wybranych punktach pomiarowych Szczecina. Wykazano skuteczność wprowadzanych zmian organizacji ruchu w obniżaniu natężenia hałasu, stwierdzając równocześnie, że metoda ta nie zawsze w pełni jest skuteczna. Dlatego należy stosować jeszcze inne (najlepiej kompleksowe) rozwiązania aby uzyskać oczekiwany efekt.
The article analyzes the problem of noise in large agglomerations. Excessive noise is the result of the booming automotive industry, including the unprecedented growth of registered passenger cars and unsuitable for such a large urban traffic. Moreover, given the estimated number and percentage of people in Szczecin exposed to noise from road traffic, assessed indicators LDWN and LN. They also highlighted the role of urban logistics in the process of improving living conditions, exposed to the discomfort resulting from traffic noise – the road. We compared the noise level in the selected measuring points Szczecin. Demonstrated the efficacy of the changes in traffic organization in reducing noise, while noting that this method is not always fully effective. Therefore please use some other (most complex) solutions to achieve the desired effect.